Виховна година на тему:
«Т.Г. Шевченко - співець краси рідного краю».
- Діти, як ви розумієте слова - рідний край?
- Адже недарма говорять «Як у гостях не добре, а вдома найкраще»,
Зустріч з поетом
- Колись, діти, давним-давно, на такій же землі і не за безкраїми морями, не за дрімучими лісами, не за високими кам’яними горами, був веселий, багатий, мальовничий, але зачаклований злими людьми, зневолений двома неволями, край. Одна неволя – панська, друга - царська.
І називали той край – Україна.
Україна - це не лише країна смутку і жалю, а й країна великої краси.
Краса її – це тихі води і ясні зорі, зелені сади і білі хати, лани золотої
пшениці і багатоводні ріки, співучі роботящі люди.
І ось у такому краю в Україні, в с. Маринцях Київської губернії, в
хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на
все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька
душа, а для України - великий поет, буремний Тарас і незламний Кобзар.
- Портрет. Яким є Т.Г. Шевченко?
- Творчість поета.
- Всю Черкащину, як тепер називають Шевченків край, малий Тарас сходив своїми босими ногами, скропив дрібними росами-сльозами.
- Милувався Тарас чарівністю степу, різнобарвністю гаю, гомоном улюбленого Дніпра. І вже тоді в душі зароджувалася любов до природи, рідного краю, землі, мови.
Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого бога,
За неї душу погублю!
- Все своє життя, де б не був поет, душею линув до рідного краю, рідної
Не називаю її раєм, тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села
Мене там мати повила
І, повиваючи, співала
Свою нудьгу переливала
В свою дитину … В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло … Там неволя…
- Хоч як тяжко було Тарасові в рідній хатині, але з якою любов’ю він думами лине до неї, як ніжно називає «хатиночка», як милується зеленим гаєм, чистим ставом.
квітучий вишневий садок на Україну.
(Уривок з циклу «В казематі»)
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
- Діти, яку картину ви уявили, прослухавши вірш? Що ви відчули?
- Так це прекрасна картина весняного вечора в українському селі. Ми бачимо красу саду, вечірньої зіроньки. Чуємо спів дівчат, гомін хрущів.
Думи мої, думи мої
Ви мої єдині,
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині.
- І знову, ніби голуби сизокрилі, прилетіли з-за Дніпра думи і перенесли поета на рідну землю і побачив він картину неповторної краси рідного куточка.
- Зараз і ми з вами здійснимо подорож у цей куточок.
- Розгляд малюнка за віршем «Тече вода з-під явора».
- Що ми бачимо на малюнку?
- А що відчуваємо?
- І полилися думки, ніби вода з-під явора, рядками поезії.
- Діти, відпочинемо в цьому мальовничому куточку.
Пісня «Ой є в лузі калина»
- Т.Г. Шевченко любив український світанок: він був небайдужий до його краси, яку описує у вірші «Сон».
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
- А особливо поет любив часи надвечір’я – коли заходило сонце, м’які сутінки огортали степ, долину, наступала тиша.
Зійди над горою
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою …
- Шевченків край - співучий куточок України. Тарас ще змалку любив слухати народні пісні, сам любив співати, тому багато його віршів було покладено на музику. Ці пісні допомагають ще глибше відчути чарівність рідного краю.
- Послухайте пісню «Зацвіла в долині червона калина».
Ніби засміялась дівчина –дитина,
Любо, любо стало, пташечка зраділа
І защебетала. Почула дитина
І в білій свитині з біленької хати
Вийшла погуляти у гай на долину.
- Про що йдеться в пісні?
- Особливе місце у житті і творчості Шевченка займала природа, особливо природа неньки-України.
- Змальовано зворушливу картину краси рідного краю і людського щастя.
- Ми дізналися скільки прекрасних віршів написав Шевченко про свій рідний край, його мальовничу красу.
- У вірші «Заповіт» поет просить поховати його після смерті на рідній землі.
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій…
- Народ виконав заповіт Шевченка. Поховали його в Каневі на Чернечій горі, що тепер зветься Тарасовою, над Дніпром-Славутечем.
- І щоденно пливе людський потік, щоб вшанувати пам'ять Кобзаря, вклонитися його могилі, покласти квіти.
- Вшануймо ж і ми, діти, пам'ять про Тараса Григоровича піснею на його слова «Думи мої, души мої…»
- Души поета живуть у серцях людей, у народних переказах, рядках книг, у малюнках в українських рушниках, вишиванках, на сценах театрів, у кінозалах, у маминій пісні-колисанці, у співучій український мові.
- Чий це малюнок, до якого вірша? Розкажи.
- Вірш «Садок вишневий коло хати» - сонячний промінь у Шевченковій поезії: створений далеко від України, в жахливій царській катовні, вірш вражає любов’ю до життя, до рідної природи.
- Як ви гадаєте, що уявляв великий Кобзар на чужині, коли писав «Вечірня зіронька встає»
Що це? Це пейзаж.
- Т.Г. Шевченко був е тільки великим поетом, в й талановитим художником. Його пензлю належить багато пейзажів, портретів, побутових картин.
- Репродукція «Зайчуки під вікном». Щоб показати свою близькість до знедолених дітей, він намалював і себе у солдатській формі біля них.
Сепія - коричнева фарба з чорнильного мішка морського молюска.
Сепії Т.Г. Шевченка «Казашка Катя», «Казахський хлопчик розпалює грубку», «Казахський хлопчик дрімає біля грубки».
- Чому я люблю твори Т.Г. Шевченка?
- Я люблю твори Т.Г. Шевченка тому, що він по-перше, мій земляк. По-друге, в його творах змальована краса і велич української природи, показана любов поета до рідного слова.
Його твори, на мою думку приваблюють як дорослих, так і юних читачів.
- Свою любов до природи Т. Шевченко передавав не тільки у пейзажних картинах, а і за допомогою своєї пейзажної лірики.
- Хто пам’ятає вірші Т. Г. Шевченка?
- Заплющить очі і спробуйте уявити ті картини природи, які описує поет.
«Садок вишневий коло хати»
«Зоря моя вечірняя»
- Тепер намалюйте те, що уявили!
Релаксаційна пауза. Усміхнімося !
- Як називається місце де є яблука, груші, сливи? Учень: Компот
- Що мав відповісти учень?
Немає коментарів:
Дописати коментар