Страницы

"ТОЙ ТРАВЕНЬ В ПАМ'ЯТІ ЛЮДЕЙ..."

КЛАСНА ГОДИНА ДО 9 ТРАВНЯ "ТОЙ ТРАВЕНЬ В ПАМ'ЯТІ ЛЮДЕЙ..."
Тема: Той травень в пам’яті людей….
Мета: формувати патріотичні почуття гордості за старше покоління, повагу до учасників Великої Вітчизняної війни; сприяти пробудженню бажання вивчати історію своєї держави, берегти її традиції, вболівати за майбутнє  країни.
Обладнання: листівки «Діти-герої»,  карта України, вислови на дошці «Ніхто не забутий, ніщо не забуто!», «Хай буде мир на планеті Земля!», «Мир усім дітям планети!», епіграф до уроку, записи пісень.

                                                                      Встеляйте квітами дороги,
                                                                    Дзвінкі заспівуйте пісні:
                                                                   Сьогодні свято Перемоги,
                                                                   Найкраще свято навесні!
                                                                                                         Марія Познанська
Хід класної години

Слово вчителя – Чимало свят дарує нам весна. Та найбільш зворушливе для нас – величне свято Перемоги. 9 травня – свято свят. Воно ніколи не затьмариться у віках. В цьому році – 70-річниця Перемоги великого народу у страшній, кривавій війні – війні 20 століття. Цього дня люди завжди нестимуть квіти до пам’ятників і обелісків, на могилу Невідомого солдата.
         Вже минуло 70 років з тієї травневої ночі, коли замовкли останні постріли, настала тиша, прийшов довгожданий, вистражданий  мир, плата за який  - життя, кров, страждання, горе, сльози. Це безіменні герої, невідомі могили.
Учень
Шумлять бентежно ранні квіти,
А на траві роса дзвенить.
Щасливий день встає над світом,
У небі птаством гомонить.
Довкіль шумить така краса…
І пам’ять, пам'ять, вічно юна
У поколіннях не згаса
                                   Звучить пісня «Священна війна»
Вчитель – 22 червня 1941 року Німеччина напала на СРСР. Ця війна була для радянських людей Великою Вітчизняною, тобто справедливою, визвольною.
22 червня 1941 року на захист Батьківщини піднялися всі: старі й молоді, чоловіки й жінки, діти… Всі хотіли зупинити ворога. Це була майже неможлива задача. І все ж вона виявилася під силу нашим людям. Але ціна була заплачена неймовірно велика!
         Страшні сліди залишила війна на території України. На руїни і згарища було перетворено 714 міст, 28 тисяч сіл. Україна втратила, як тепер знаємо, за роки війни більше як  10 млн. людей – 3 млн. загинуло на фронтах, 2 млн. були примусово вивезені  на роботи до Німеччини, 5,5 млн. загинуло в зоні окупації.
Кожен шостий житель не повернувся до свого дому.        

1418 днів і ночей ішли воїни вогняними дорогами війни. У тяжкі воєнні роки солдати жили єдиним бажанням – розбити ворога і повернутись додому, до своїх рідних, живими. З ненавистю до ворога, вірою в перемогу і любов’ю йшли бійці в бій і перемагали.
Учень
Відвагою налиті вщерть,
Ми йшли вперед щосили,
І ворога настигла смерть,
І ми його розбили.
Імен хоч скільки називай,
Усіх злічить не можна.
За найдорожчий рідний край
Боєць боровся кожний.
Життя свого не пощадив
У ту хвилину грізну.
І кожен з нас би так зробив
Умер би за Вітчизну.
Вчитель - У Другу світову війну було втягнуто 61 країну світу, в арміях цих країн налічувалось 110 млн. осіб.  Всього ж загинуло  62 млн. людей.
62  мільйони ровесників мало б входити у буйноцвіття життя  з нами разом у  XXI століття! А їх нема… Через десятиліття їх убили кулі війни! Ніхто не зможе сказати точно скільки дітей загинуло під час війни.А вони могли б жити. Жити і радіти життю!
Учень
Йому п’ятнадцяти ще не було,
Коли фашисти увірвалися в село.
І Боже ж мій! Палили хати,
На людях ставили тавро:
Кого в Німеччину, за грати, на розстріл…
Життя людського не було.
Не міг, не міг стерпіти це хлопчина,
Пішов на фронт.
- Сьогодні давайте разом згадаємо цих маленьких героїв, які воювали нарівні з дорослими, які теж наближали велику Перемогу.
( Учні розповідають про дітей-героїв, їх портрети прикріплюють на дошку)
Наприклад:                 САШКО КОЗАК
Сміливим хлопчиком, завзятим футболістом був шестикласник Сашко, син робітника київського заводу «Більшовик». Коли розпочалася війна і окупанти ввійшли в Київ, хлопець почав шукати зв’язку з підпільниками. Він зустрічається з одним із керівників підпілля, який знав, що Сашко хлопчик сміливий, вміє, коли треба, мовчати, стійкий. І Сашкові доручають перейти лінію фронту. Хлопчик вирушив в далеку путь. По дорозі його схопили фашисти і кинули в тюрму, з якої йому вдалося втекти. Він поповз по-пластунськи, лежав у яругах під трасуючими кулями, аж поки дістався до Ворошиловграда, де зустрівся з радянським командуванням. Хлопчик розповів, що київським підпільникам потрібна рація, шрифт для друкарні, зброя. Назад він летів літаком і вночі біля Харкова стрибнув з парашутом. Юного зв’язкового скоро знову посилають за лінію фронту, тепер уже до Москви. У 1945 році Саша Козак – сержант Радянської Армії. За відвагу в боротьбі в тилу ворога він нагороджений орденом Вітчизняної війни 2-го ступеня, а фронтові подвиги відзначені орденами Червоного Прапора та Червоної Зірки. Сашко Козак зустрів Перемогу в Берліні.

-         Ось такими були діти війни, справжніми героями, які не боялися ні ворога, ні смерті.
-         А зараз я надаю слово дитині війни ….., яка разом  з мамою пережила страшні роки окупації в нашому селі.
                                                ( виступ дитини війни)
Вчитель - Героями можна назвати всіх тих, хто воював на полі бою, у лісах, в партизанських загонах, боровся за свободу в фашистських таборах. Подвиг здійснили і всі ті, хто працював у тилу, на заводах, виготовляючи зброю, хто вирощував хліб. Слава їм, і відомим і безіменним героям війни! Слава тим, хто загинув смертю хоробрих. Слава всім , хто здобув Перемогу!
Учень
Тож слава вам, горді, сміливі люди!
Ваш подвиг ніколи народ не забуде.
У вас ми вчимося і мріяти, й жить,
Вчимося трудитись, Вітчизну любить.
Ви в боях запеклих
Багатьох згубили,
Сонце перемоги
Не всміхнулось їм.
Десь в полях, в дібровах
Дорогі могили,
І про них ніколи
Не забуть живим.

Вчитель – День Перемоги, зітканий з мільйонів доль, з яких одним було дано вижити, іншим – скотитися сльозою по щоці ближнього, постати обеліском, гранітним солдатом.
Звучить пісня «Альоша»

- Роки… Скільки б їх не минуло, не зітруть з пам’яті світлі імена тих, хто віддав своє життя за незалежність нашої Вітчизни. Вічна шана всім, хто відстояв мир на землі!
 Прошу вшанувати пам’ять загиблих у Великій Вітчизняній війні хвилиною мовчання.
Хвилина мовчання
Учень
Вже весни не вперше травою прикрили
Відмітин війни навіть цятки малі.
Лиш братські могили, лиш братські могили,
Болять, не стихаючи, рідній землі.
Розкидані вони у чистім полі
Десь при дорозі! У розмай- траві.
Могил отих не обминай ніколи,
Поховані у них для нас – живі.

Ми думаємо про Вас,
Хто не вернувся з битви.
Ми пам’ятаємо Вас,
І через гони літ
Ми будемо за Вас
Свій отчий край любити,
І на своїй землі лишати
Добрий слід.

Вчитель - Право покласти квіти до пам’ятника загиблим солдатам, що визволяли наше село, надається  учням нашого класу….
( учні покладають квіти до обеліску)

Вчитель - День сьогоднішній нерозривно зв’язаний з учорашнім, і кожен слід на землі, і нинішня радість, і небо безхмарне, і наш достаток, і щасливе життя – то твій слід на землі, Перемого!
Учні
Ми не бажаємо війни!
Хай над містами й нивами
Сіяє сонце з вишини,
Щоб ми росли щасливими!
Хай літають завжди журавлі –
Колоски видзвонюють налиті.
Ми за те, щоб мир був на землі!
Для усіх дітей у всьому світі.
                                        Пісня (за вибором вчителя)






ЧОРНОБИЛЬСЬКА КАТАСТРОФА

1. ЧОРНОБИЛЬСЬКА КАТАСТРОФА
   Чорнобильська катастрофа найбільша екологічна катастрофа сучасності, яка трапилася о 1 год. 23 хв. 26 квітня 1986 року, коли вибухнув реактор 4-го енергоблоку Чорнобильської АЕС. Великий викид радіоактивного пилу (в тому числі йоду 131, цезію 137, стронцію 90) піднявся на висоту 1500 м і був перенесений вітром до Скандинавії, Центральної та Південно-Східної Європи, Північної Італії. Спершу комуністичне керівництво України та СРСР намагалося приховати масштаби трагедії, але після повідомлень про Чорнобильську катастрофу американськими та європейськими засобами масової інформації розпочалася евакуація близько 130 тис. мешканців Київської області із заражених районів. Радіоактивного ураження зазнали близько 600 тис. осіб, насамперед ліквідатори катастрофи (пожежники, військові, фахівці, котрі гасили пожежу, дезактивували місцевість, споруджували захисний комплекс - Саркофаг). З обороту вилучено близько 5 млн. га землі (навколо АЕС створена 30-км зона відчуження).
   З часу Чорнобильської катастрофи у колишньому Радянському Союзі, а потім на терені незалежних держав України, Росії, Білорусі було прийнято низку законодавчих актів і підзаконних документів, пов'язаних з аварією.
Кількість цих документів і надалі зростає пропорційно тому, як виникають нові соціально-економічні, політичні, екологічні та інші проблеми, що є наслідками атомної катастрофи.
2. ХРОНІКА ТРАГІЧНИХ ПОДІЙ
   Цікаво порівняти інформацію, що подавалася центральною пресою в перші дні після катастрофи і величезний фактографічний матеріал, накопичений і опрацьований фахівцями за роки, що минули відтоді. У цьому контексті привертає увагу на книгу: "Чорнобильська трагедія. Документи і матеріали", що вийшла з друку у видавництві "Наукова думка" в 1996 році.
Редакційна колеґія та укладачі пропонованого читачеві збірника документів і матеріалів ставлять за мету неупереджено та всебічно показати, перш за все, причини Чорнобильської катастрофи, які неможливо розглядати ізольовано від суспільно-політичних та економічних процесів, що на той час відбувалися в СРСР.
  Документи збірника, зокрема, відбивають історію будівництва станції, розкривають болючі проблеми, з якими стикалися будівельники, висвітлюють наявну в той час систему інформування партійних і державних органів про подію, що сталася 26 квітня 1986 року о 1 год. 25 хв. Вони засвідчують: ЦК Компартії України як найвищий політичний орган у республіці та Уряд України мали ґрунтовну інформацію про реальний стан після катастрофи. Але керівництво місцевих органів влади було усунене центром від активного втручання в хід подій через екстериторіальність станції і її підпорядкованість безпосередньо Мінатоменерго СРСР й не могло вживати необхідних заходів без схвалення Союзним Центром.
Поряд з документами, що характеризують діяльність апарату ЦК Компартії України за екстремальних обставин, у виданні зосереджено великий масив документів інших відомств і установ, що звітувалися перед ЦК чи зверталися до нього як до найвищої керівної інстанції.
   Серед документів збірника є чимало неспростовних свідчень бюрократизму, того, що центральні галузеві відомства приймали рішення з великим запізненням. Наприклад, період напіврозпаду радіоактивного йоду-131 становить лише вісім діб. За цих обставин оперативне проведення йодної профілактики могло стати ефективною захисною акцією, що допомогла б уникнути багатьох ускладнень стану здоров'я населення. Але тільки 9 травня 1986 року до Києва надійшов текст тимчасової інструкції з "негайної" профілактики враження радіоактивним йодом (№ 96).
   До ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС було залучено величезну кількість людей різного фаху та соціального стану: військових, шахтарів, науковців, водіїв, медиків і багатьох інших. У післяаварійний період вони утворили низку об'єднань: всесоюзний "Союз Чорнобиль", який з 1991 р. трансформувався у міжнародний, та "Союз Чорнобиль України". На базі матеріалів Держтелерадіо України показано зусилля його працівників з об'єктивного інформування громадськості України та світу стосовно наявних проблем.
   Суцільна завіса секретності, якою Чорнобиль був одразу відокремлений від усього світу, не давала можливості керівникам ліквідації наслідків аварії, провідним спеціалістам довести до народу вичерпну інформацію. А те, що вдавалося дістати, безжально чистила цензура. У результаті пресу звинувачували в необ'єктивності, приховуванні правди.


пʼятниця, 17 березня 2017 р.

Битва під Крутами

сценарій виховного заходу,
присвяченого юнакам-героям, загиблим під  Крутами

Мета: розширити знання учнів про трагічні події січня 1918 року під Крутами; на прикладі подвигу однолітків формувати й розвити мотивацію, спрямовану на підготовку до захисту Вітчизни; виховувати почуття патріотизму, поваги до історичного минулого українського народу, борців за  незалежність України.

Зал прибрано квітами й вишитими  рушниками. На столі горить свічка. На сцену виходять ведучі, учні-читці. Звучить фонограма – Мітель.

Ведуча. Шановні друзі! Український народ щороку вшановує пам’ять молодих борців за волю, полеглих під залізничною станцією Крути. Ця битва, яку небезпідставно порівнюють зі всесвітньо відомим боєм під Фермопілами, стала символом героїзму та відданості Українській державі й національній ідеї, а її дата – 29 січня 1918 року – днем національної трагедії.

Ведучий. 25 січня 1918 року на засіданні Української Центральної Ради було прийнято IV Універсал, який проголошував незалежність Української Народної Республіки. Проте більшовицька влада не хотіла віддавати свого «молодшого брата». Після захоплення Харкова та Полтави більшовики спрямували своє п’ятитисячне військо під проводом лівого есера Муравйова на Київ.
Ведуча. 300 українських юнаків-добровольців виступили на захист Української Народної Республіки і прийняли на засніженому полі нерівний бій із майже п’ятитисячною армією більшовиків. Основу українських добровольців складали бійці створеної за ініціативою молодіжного Братства Українських Самостійників Юнацької школи імені гетьмана Б.Хмельницького та Студентського куреня імені Українських Січових Стрільців – переважно студенти Київського університету, Київського політехнічного інституту та учні старших класів київських гімназій.
Учениця. Ще юнаки, ще майже діти,
А навкруги і смерть, і кров.
На порох стерти, перебити! –
Іде на Київ Муравйов.
Полків його не зупинити,
Та рано тішитесь, кати:
Коли стають до зброї діти,
Народ цей – не перемогти.
В мороці неладу, в пітьмі підлот –
Ваші пісні молодечі,
Лет ваш орлиний, нестримний лет,
Лет крізь вітри і хуртечі.
Учень.
Що там, що вперше з рушницею йти ,
Що там, що тому п’ятнадцять, –
Так хороше вам на ворога йти,
Співом гучним захлинатись.
Хай вам вітри вибігають на шлях,
Просять вернути, голосять, –
«Щоб наша доля…» – лунає в полях,
«Щоб краще в світі жилося».

Перегляд фільму про Крути

Ведучий. Трагічна загибель студентського куреня стала символом патріотизму і жертовності в боротьбі за незалежну Україну. Подвиг українських юнаків, що своєю кров’ю окропили святу землю в боротьбі за волю України, навічно залишиться в історії як символ національної честі...
Ведуча. Вони – студенти, курсанти, школярі – виявилися у своєму патріотизмові вище за класові інтереси і, коли постала потреба, без вагань віддали молоде життя в ім'я волі свого народу. У масштабах всесвітньої історії ця битва, може, й  незначна. Вона не є зразком військового мистецтва. Проте вона – символ нескореного духу нашої нації.
Учень.
Любіть Україну, як вірні сини,
Віддати життя їй готові,
Як юні сини, що життя віддали
Під Крутами всі, як Герої…
                                        Василь Криволап.


Поняття про туберкульоз

Поняття про туберкульоз
Мета уроку: розглянути умови інфікування, визначити збудників та умови розвитку захворювання; розвивати знання учнів про можливість попередження туберкульозу.
Очікувані результати: учні мають розпізнавати ознаки зараження туберкульозом; учні мають пояснювати наслідки зараження туберкульозом; учні мають дотримуватися правил профілактики туберкульозу.
Обладнання: _____________________________________________________________________
Тип уроку: засвоєння нових знань.
n   1.   Організаційний момент
1.1. Привітання, фізкультхвилинка.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
n   2.   Актуалізація опорних знань
2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення прислів’їв про дружбу.
2.2. «Вільний мікрофон».
1.   Чи потрібно повідомляти батьків про всі образи з боку однокласників?
2.   Чи можна відкупатися від кривдників? Чому?
3.   Як можна змінити негативні стосунки з однолітками на позитивні?
4.   Чому з давніх часів залишається актуальним вислів: «Стався до людей так, як бажаєш, щоб вони ставилися до тебе».
2.3. «Асоціативний кущ».
Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «імунітет».
Приклади відповідей: вітаміни, загартовування, профілактика, розпорядок дня, збалансоване харчування, здоровий сон.
2.4. «Конкурс ораторів».
Доведіть правильність висловлювання:
«Мудрець буде швидше уникати хвороб, аніж вибирати засоби проти них».
n   3.   Мотивація навчальної діяльності
3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
3.2. Проблемні запитання.
— Для чого потрібно зміцнювати імунітет?
— Чи не перебільшують лікарі небезпеку захворювання на туберкульоз?
      4.   Етап засвоєння нових знань
1.   Поняття про туберкульоз
Туберкульоз — інфекційна хвороба, яку спричиняють особливі бактерії — туберкульозні палички. Основним джерелом інфекції є хворі на туберкульоз люди. Зараження відбувається повітряно-пиловим, рідше — повітряно-крапельним шляхом, а також через їжу.
У вологих місцях, неосвітлених сонцем, збудник туберкульозу довго зберігає свою життєздатність. У сухих, добре освітлених місцях він швидко гине.
Антисанітарні умови життя та недостатнє харчування — основні причини масового поширення туберкульозу в Україні.
Сьогодні медицина досягла певних успіхів у профілактиці туберкульозу та лікуванні хворих. Медики регулярно проводять обстеження дорослих і дітей.
Запобіганню захворювання сприяє дотримання чистоти в житлових будинках, на вулицях міст, у громадських приміщеннях, повноцінне харчування. Велике значення для очищення повітря в населених пунктах мають зелені насадження.
2.   Туберкульоз — небезпечна хвороба
Збудник туберкульозу — бактерія паличкоподібної форми, яка називається паличкою Коха.
Сьогодні у світі налічується 50–60 мільйонів хворих на туберкульоз. За даними ВООЗ, щороку захворює 7–10 мільйонів, а помирає 3 мільйони осіб. Одна хвора людина може інфікувати за рік 10–15 осіб.
Станом на 2011 рік Україна посідає сьоме місце в Європі за рівнем захворюваності на туберкульоз. ВООЗ віднесла Україну в 2011 році до третьої категорії країн Європи — це країни з високим показником захворюваності на туберкульоз.
Шляхи поширення:
•    повітряно-крапельний шлях;
•    продукти харчування: молоко, м’ясо хворих корів.
Умови розвитку захворювання:
•    неповноцінне харчування;
•    погані житлові умови (затемнене й сире житло);
•    фізична втома;
•    психологічні стреси.
Усі ці умови послаблюють імунну систему людини й зменшують опірність організму збуднику туберкульозу.
Дія на організм:
•    ураження легень (у 90 % випадків);
•    ураження шкіри;
•    ураження нирок, кісток та інших органів.
Запитання до учнів
— Чому туберкульоз відносять до заразних інфекцій?
— Чому туберкульоз у більшості випадків уражає легені?
— Чому необхідно кип’ятити коров’яче молоко?
Ознаки туберкульозу:
•    швидке зменшення маси тіла;
•    постійне покашлювання;
•    бліда шкіра;
•    підвищена пітливість, особливо вранці;
•    слабкість, швидка стомлюваність організму;
•    задишка;
•    температура тіла 37–37,5 °С (зазвичай підвищується увечері);
•    зниження апетиту.

Форми хвороби
Відкрита
(відбувається зовнішнє виділення збудника зі слиною)
Закрита
(людина є тільки носієм збудника)

Діагностика туберкульозу
Оскільки на початковому етапі не виникає особливих ознак саме цього захворювання, рання діагностика туберкульозу можлива лише при застосуванні специфічних методів дослідження (рентгенологічних, туберкулінодіагностики, інструментальних).
Як можна розпізнати туберкульоз:
•    реакція Манту (до 15 років);
•    флюорографія (з 15 років);
•    дослідження слини;
•    томографія (пошарові знімки органів).
Запитання до учнів
— Для чого дітям до 15 років у школі роблять реакцію Манту?
— Скільки раз на рік необхідно робити профілактичну флюорографію? (Раз на рік.)
— Чому працівники освіти, медпрацівники, працівники їдалень, магазинів, перукарень (салонів краси) повинні обов’язково мати санітарну книжку та обов’язково проходити флюорографію раз на рік?
3.   Попередження туберкульозу
Для запобігання туберкульозу, окрім специфічної профілактики, яку здійснюють працівники протитуберкульозних закладів, слід дотримуватись здорового способу життя, не зловживати алкоголемкурінням. Дотримуватись правил праці та відпочинку, санітарно-гігієнічних умов. У приміщенні має бути свіже чисте повітряЇжа повинна бути збалансована. Слід також уникати стресовихконфліктних ситуацій.

Правила попередження захворювання на туберкульоз:
•    зміцнення імунітету (здоровий спосіб життя);
•    профілактичні обстеження;
•    особиста безпека в побуті (уникати контакту з імовірними носіями інфекції);
•    лікування застудних захворювань під контролем лікаря.
Запитання до учнів
— Чому підлітки належать до групи ризику захворювання на туберкульоз?
— Чому курців відносять до групи ризику захворювання на туберкульоз?
— Які правила поведінки хворого на туберкульоз із відкритою формою?
n   5.   Узагальнення й закріплення знань
5.1. Тестове завдання для закріплення знань
Тест № 12
Позначте всі правильні відповіді.
1.   Збудник туберкульозу:
А   кишкова паличка
Б    паличка Коха
В   плазмодій
Г    бліда спірохета
2.   До заразних хвороб належать:
А   грип
Б    інфаркт міокарда
В   туберкульоз
Г    сколіоз
3.   Шляхи розповсюдження туберкульозу:
А   через укуси комах
Б    з нестерилізованим молоком
В   повітряно-крапельним шляхом
Г    через воду
4.   Туберкульоз в першу чергу вражає:
А   органи зору
Б    опорно-рухову систему
В   тканини кісток
Г    легені
5.   Збудники туберкульозу швидко гинуть:
А   від прямих сонячних променів
Б    від пилу
В   при кип’ятінні
Г    у вологих темних приміщеннях
6.   Ознаки захворювання на туберкульоз:
А   збільшення маси тіла
Б    руйнування зубів
В   постійне покашлювання
Г    зменшення маси тіла
Відповіді: 1Б; 2АВ; 3БВ; 4Г; 5АВ; 6ВГ.
5.2. Гра «Зроби подарунок імунітету». («Ланцюжок».)
Учні по черзі називають один чинник, що сприяє зміцненню імунітету.
5.3. «Розумні кулінари». (Робота в групах.)
Кожна група після обговорення пропонує дві страви (одну для зимового, а другу для літнього сезону), до складу яких входять овочі та фрукти (особливо ті, що містять вітамін С). Під час презентації необхідно довести корисність цих страв для профілактики туберкульозу.
5.4. Диктант-пам’ятка
Туберкульоз — інфекційне захворювання
Туберкульоз — заразне інфекційне захворювання. Збудником туберкульозу є бактерія паличкоподібної форми. При чханні хворого вона разом із мокротинням потрапляє в повітря.
Джерелом інфекції є хвора людина або молоко й м’ясо хворих корів.
На молокозаводах проби сирого молока перевіряють на наявність бактерій, а потім молоко пастеризують, тобто нагрівають до певної температури.
При купівлі молока на стихійних ринках завжди є небезпека придбання інфікованої продукції. Туберкульозна паличка швидко гине при кип’ятінні.
Потрапивши в організм, туберкульозна паличка може загинути, якщо в людини міцний імунітет. Стійкість організму до інфекційних захворювань підвищує загартовування та їжа, багата на вітаміни.
Схильність до туберкульозу у дітей визначають пробою Манту. При позитивній реакції обов’язково треба пройти додаткове обстеження й виконувати призначення лікарів.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
В Україні, за ініціативи ВООЗ, починаючи з 2005 року щорічно відбувається Європейський тиждень імунізації.
Його мета — підвищення рівня інформованості населення про захист від інфекційних захворювань за допомогою вакцин та пропаганда імунізації. Сьогодні в Україні з метою попередження інфекційних захворювань проводиться імунізація населення проти таких інфекцій: дифтерії, правця, коклюшу, поліомієліту, туберкульозу, вірусного гепатиту В, кору, епідемічного паротиту, краснухи.
У вивченні інфекційних захворювань значний внесок зробили вітчизняні та закордонні вчені. Багато прізвищ визначних мікробіологів, епідеміологів, інфекціоністів заслуговують на те, щоб бути вписаними в історію медицини золотими літерами. Завдяки їм винайдені засоби профілактики та лікування інфекційних хвороб.
Зародження мікробіології відбулося в XVII столітті, коли голландець А. Левенгук уперше побачив мікроорганізми за допомогою лінз, відшліфованих ним власноруч. Лікар Д. С. Самойлович першим в історії науки намагався за допомогою мікроскопа знайти збудника чуми. Він пропонував для попередження цього захворювання вводити здоровим людям гній із чумної виразки, перевіривши це на собі.
Усім відомі великі відкриття Л. Пастера й Р. Кoxa щодо ролі мікробів у виникненні та розвитку заразних хвороб. Л. Пастером були виготовлені вакцини проти сибірської виразки і сказу. Ці препарати мали велике значення в боротьбі із цими захворюваннями. Отримані вченим докази неможливості самозародження мікробів були теоретичною передумовою для розвитку стерилізації і дезінфекції. Р. Кох відкрив збудників туберкульозу та холери, збагатив мікробіологію новими лабораторними методами.
І. І. Мечніков заснував учення про імунітет, вивчав сифіліс, туберкульоз, холеру. На собі учений довів заразність крові хворих на тиф та холеру.
Дослідження Д. Й. Івановського довели існування вірусів — збудників хвороб.
С. П. Боткін уперше висловився щодо інфекційної природи інфекційного гепатиту. Цю хворобу довгий час називали хворобою Боткіна. Він створив учення про циклічність перебігу інфекційних захворювань.
Вакцинацію з метою профілактики інфекційних захворювань широко використовують у світі. Загальновідомо, що хворобу краще попередити, ніж лікувати людину, яка вже захворіла.
За допомогою вакцин можливо попередити страждання, інвалідність і смерть. Так, у світі за рік завдяки імунізації уникають смерті близько 2 мільонів осіб. Крім цього, за допомогою вакцин можливо обмежити передачу інфекції, знизити навантаження на охорону здоров’я, заощадити кошти.
5.5. Відповіді на проблемні запитання.
n   6.   Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Сьогодні на уроці я навчився…
n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник: ____________________________________________
Робочий зошит: ________________________________________
7.2. Індивідуальні завдання.
1.   Міні-твір «Я дружу з вітаміном С».
2.   Що я знаю про реакцію Манту.